Monthly Archives: Styczeń 2014

Bardzo męcząca bezsenność

Jednym z problemów, który dotyka sporą grupę ludzi jest bezsenność. Oczywiście taki stan może mieć wiele przyczyn, jednak jedną z najczęściej wymienianych jest stresujący tryb życia. W codziennym pędzie człowiek jest ciągle podenerwowany. Dodatkowo, wracając do domu i kładąc się spać, nie może zapomnieć o wydarzeniach mijającego dnia, analizuje je w myślach, przewiduje ich skutki, zastanawia się nad konsekwencjami. Człowiek, który jest zmęczony, powinien teoretycznie zasypiać szybko i z łatwością. Jednak kłębiące się w głowie myśli wcale tego nie ułatwiają. Długotrwała bezsenność to stan chorobowy, który wymaga wizyty u lekarza. Z chwilowymi trudnościami w zasypianiu można sobie radzić zażywając ziołowe preparaty uspokajające (nie mogą otępiać!), wypijając gorące mleko, biorąc ciepłą kąpiel. Brak snu jest nie tylko niekorzystny dla zdrowia, ale także powoduje błędne koło, ponieważ sprawia, że człowiek jest zmęczony, nie potrafi się skupić na wykonywanej pracy, zamartwia się z tego powodu, a co za tym idzie – nie może zasnąć.

Ruch to zdrowie

Warzywa i owoce to nie wszystko, aby czuć się dobrze i być zdrowym. Do tego potrzeba także wielu innych czynności. Jeśli już zadbamy o nasz organizm od wewnątrz, spożywając odpowiednią ilość bogatych w witaminy warzyw i owoców, powinniśmy pomyśleć o tym, aby zadbać także o nasz organizm, mówiąc oczywiście w przenośni, od zewnątrz. A dobrym przykładem i sposobem na to będzie ruch. Dbając o nasza kondycję fizyczną, być może nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale dbamy jednocześnie o nasze zdrowie. Kiedy ruszamy się, dostarczamy organizmowi odpowiednich czynników, które sprawiają, że czujemy się bardziej zdrowi. To przecież oczywiste, że jeśli uprawiamy jakiś sport, chodzimy regularnie na spacery, biegamy, pływamy, cokolwiek, wtedy czujemy się o wiele lepiej. Czujemy, że jesteśmy sprawni. Sport pozwala nam na poczucie lekkości i tężyzny fizycznej. A wiadomo, iż gdy jesteśmy szczuplejsi i nie obrastamy w tkankę tłuszczową, nasz organizm funkcjonuje o wiele sprawniej i lepiej. Dlatego, chcąc być zdrowymi, nie zapominajmy o odpowiedniej ilości ruchu w naszym codziennym życiu. Regularnego ruchu, oczywiście.

Zdrowy styl odżywiania

Sposób w jaki się odżywiamy w bardzo dużym stopniu wpływa na nasze zdrowie oraz samopoczucie. W ostatnich latach liczne badania wskazały na to, iż większość pokarmów spożywanych zawierają liczne konserwanty i inne szkodliwe substancje, dlatego należy stosować sie do określonych zasad. Najważniejsze jest dostarczanie codziennie organizmowi odpowiedniej ilości energii, pochodzącej z pożywienia. W tzw. zdrowym stylu odżywiania się bardzo ważne jest odpowiedni dobór produktów spożywczych, najważniejsza jest ich jakość oraz nie powinny one być przetworzone chemicznie. Innymi istotnymi zasadami są: ograniczenie spożywania pokarmów zawierających tłuszcze zwierzęce, proste cukry oraz duże ilości chlorku sodu, czyli tzw. soli kuchennej. Nasza dieta powinna być urozmaicona, powinna zawierać znaczne ilości surowych warzyw i owoców. Powinniśmy również zwracać większą uwagę na informacje umieszczone na etykietach, wybierać produkty pochodzenia naturalnego, natomiast unikać tych sztucznych i przetworzonych.

Sen to zdrowie

Sen w życiu każdego człowieka jest naprawdę bardzo ważny. Wielu z nas niestety lekceważy sobie ten fakt. Wydaje nam się, że kiedy mamy dużo pracy, nauki, rzeczy do zrobienia w domu, sen można odłożyć na boczny tor. Jesteśmy święcie przekonani, iż jeśli nie prześpimy dwóch, trzech nocy, odeśpimy to wtedy, kiedy będziemy mieli więcej wolnego czasu. Jednak prawda jest taka, iż w sumie snu nie da się nadrobić. Owszem, możemy pospać sobie w wolnej chwili i dwadzieścia godzin, jednak nieprzespanych nocnych godzin z poprzednich dni tak naprawdę nie nadrobimy. Dlatego też, chcąc dbać o nasze zdrowie i samopoczucie, nie powinniśmy zapominać o potrzebnej nam każdego dnia odpowiedniej ilości snu. W rzeczywistości jest najczęściej tak, że nauka, praca czy cokolwiek innego, w późnych godzinach nocnych i tak przynosi o wiele gorsze efekty niż wykonywana w trakcie dnia. Zatem czasem naprawdę warto się dobrze zastanowić nad tym, czy nie będzie warto położyć się wcześniej spać, dobrze wyspać, a pracę czy naukę rozpocząć nazajutrz, w pełni sił i o zdrowym organizmie.

Bardzo niebezpieczne uzależnienia

W związku z dużym stresem, ciągłym napięciem panującym w obecnych czasach coraz częściej pojawia się problem uzależnień. Związane jest to z tym, że ludzie aby odreagować stresy dnia codziennego, nieco się rozluźnić i odpocząć, sięgają po substancje psychoaktywne takie jak na przykład alkohol czy narkotyki. Substancje te niemal od razu wywołują poprawę samopoczucie, sprzyjają relaksowi. Jednak z czasem dawki przynoszące poprawę nastroju stają się coraz większe, przyjmowanie tych substancji staje się niemal przymusem i przestaje być pod naszą kontrolą. Powoduje to, że coraz więcej osób trafia do ośrodków zajmujących się leczeniem uzależnień od alkoholu i narkotyków. Warto więc pamiętać o tym, że w sytuacjach stresowych nie należy stosować środków działających doraźnie na nasze samopoczucie takich jak na przykład alkohol czy narkotyki, zdecydowanie lepiej porozmawiać z najbliższymi czy przyswoić sobie techniki relaksacji. Uzależnienie prowadzi do bardzo poważnych konsekwencji zdrowotnych, materialnych i zaburza relacje rodzinne.

Hartujmy nasz organizm

Wcale nie jest powiedziane, iż najlepszą metodą na dobre zdrowie, wspaniałe samopoczucie i fantastyczną kondycję psychiczną i fizyczną, jest niesamowite dbanie o swoje zdrowie, niezwykła ostrożność przy każdym wyjściu z domu, paniczne unikanie kontaktu z wszelkiego rodzaju zarazkami i bakteriami. Owszem, jeśli jest to możliwe, dlaczego nie dbać o nasze zdrowie w ten właśnie sposób. Jednak, tak naprawdę, coraz częściej mówi się o tym, abyśmy próbowali hartować nasze organizmy. Abyśmy w ten właśnie sposób dbali o swoje zdrowie. A jest to naprawdę całkiem proste. Wystarczy, że nie będziemy chuchać i dmuchać na nasze zdrowie. Starajmy się regularnie spacerować, nawet w mroźne lub brzydkie dni, pamiętając jedynie o odpowiednim stroju. Uprawiajmy sporty, nie przejmujmy się każdym drobnym przeziębieniem i katarem. Dzięki temu będziemy pracować na lepszą odporność, a w efekcie, z biegiem czasu, osiągniemy pożądany efekt. Zyskamy lepszą odporność organizmu. Będziemy mniej chorować, bez większej troski o stan zdrowia.

Wirusowe zapalenia wątroby

Wirusowe zapalenia wątroby nazywane w skrócie WZW wywoływane są przez wirusy. W zależności od typy zapalenia, możemy wyodrębnić też kilka rodzajów wirusów. Najczęściej występujące typy wirusowych zapaleń wątroby to typy A, B, C, D i E, które są wywoływane odpowiednio przez wirusy HAV, HBV, HCV, HDV, HEV. Do zakażenia wirusem typu A dochodzi poprzez wypicie zanieczyszczonej wody lub zjedzenie zanieczyszczonych pokarmów. Do zakażenia wirusami HBV i HCV dochodzi zazwyczaj drogą krwionośną. Zapalenia wątroby mogą przebiegać w sposób ostry lub przewlekły. Z tym że te pierwsze mogą albo zakończyć się zupełnym wyzdrowieniem albo przechodzić w te drugie. Często osoba zakażona nawet nie zdaje sobie sprawy z obecności wirusa w swoim organizmie. Wirus znajduje się w komórkach wątroby, ale znajduje się niejako w uśpieniu. Stan taki nazywamy nosicielstwem. Pierwsze objawy choroby często bywają niespecyficzne i pacjenci skarżą się jedynie na postępujące osłabienie, w badaniach laboratoryjnych występuje natomiast podwyższony poziom enzymów wątrobowych.